KoAnita.reismee.nl

Ons verblijf in Yosemite National Park

De afgelopen 2 dagen hebben we gebruikt om het National Park Yosemite te verkennen.

Vanuit Mamoth Lakes zijn we via de Tioga naar de ingang van het National park, gelegen op 9945 feet,( ongeveer 3000m), gereden. Mede door de hoge ligging was het er ijzig koud en waaide het hard. Het was na 4 weken de eerste keer dat we een lange broek aan hadden en een vest/jas was onmisbaar. Ondanks het wisselvallige, (zon, regenbui) en kou lieten we ons niet uit het veld slaan en hebben de eerste dag voornamelijk op grote hoogte de bezienswaardigheden bezocht en genoten van de mooie natuur. Gezien de grote afstanden hebben we vooral met de auto het park verkend. Uiteraard egelmatig uitgestapt om de verschillende uitzichtspunten en mooie natuur vast te leggen op de gevoelige plaat. Aan het einde van de dag zijn we naar onze overnachtingsplek El Portal gereden. De lodge zou ongeveer 12 auto minuten verwijderd liggen van het park. Het heeft echter enige tijd geduurd voordat we ons overnachtingsadres gevonden hadden. Tom Tom herkende het adres niet en El Portal was zo klein dat je er al weer uit was voordat je het in de gaten had. Bovendien dachten we dat de lodge aan de rand van El Portal zou liggen. Het tegendeel was waar. De lodge lag ver verwijderd van de bewoonde wereld. Eenzaam en verlaten dus. Overigens wel een prachtige locatie. Ook hier werden we weer middels borden gewaarschuwd voor de beren en hoe te handelen.

De 2e dag hebben we de bezienswaardigehden in Yosemite Valley bezocht. De temperatuur was uitstekend om de valley te verkennen en te wandelen. We hebben wederom heel veel mooie steile en hoge granieten wanden gezien en enorme rotsblokken. Heel veel rivierbeddingen stonden volledig droog en voor de watervallen had je een vergrootglas voor nodig. Het was een zeer dun stroompje dat al voordat het water op de grond kwam volledig verdampt was. Het gebied kampt ook al 4 jaar met enorme droogte en bosbranden komen er met regelmaat voor. Ook nu waren er volop waarschuwingen m.b.t. bosbrand. In de namiddag zijn we vanuit Yosemite op weg naar onze overnachtingsplek Sonaro gegaan. De weg er naar toe was één en al bochten, bergpas op en weer af. Inmiddels begon ook al sneller dan verwacht de schemering in te vallen. Net voordat de volledige duisternis was ingevallen bereikten we onze overnachtingsplek.

Morgen vertrekken we op tijd naar San Francisco en hopen de laatste middag nog door te brengen aan de rand van het zwembad in een luie stoel en/of in het zwembad. De temperatuuur is ongeveer 25 graden celsius In San Francisco. Morgenavond sluiten we uiteraard onze vakantie af met een lekker etentje om vervolgens vrijdagochtend om 05.00 uur richting vliegveld te vetrekken. Ons hotel ligt gelukkig maar 15 minuten rijden verwijderd van het vliegveld. Om 09.10 uur gaan we de lucht in.

Op zaterdagochtend 09.15 uur zullen we, indien we geen vertraging oplopen, landen op Schiphol.

Lisa

Geniet nog even daar

Anita

Zullen we doen!

Henk

Mooie foto's! Ik ben benieuwd naar de rest.

Anita

Ik kan natuurlijk niet tippen aan jouw kwaliteit van foto's. Ben wel tot de conclusie gekomen dat ik mij gaan orienteren naar een ander toestel. Toch maar weer een spiegelreflex.

Lisa

Dan kom ik je toestel lenen

Henk

't Is altijd een heel gesleep zo'n spiegelreflex. Dat dan weer wel!